Muzeum Pomorza
Cyfrowe Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Województwa Pomorskiego
Gdańsk zabytkowy w roku 1950
Obraz pochodzi z 1950 r.  Dodano: 2022-11-06 20:54
  Wyświetlono: 1800      

Gdańsk zabytkowy w roku 1950

Stan Bramy Zielonej po wojnie. Widać ustawione podpory. Miejsce, na którym stoi brama, należy do najważniejszych w historii Gdańska. Tutaj od wieków krzyżowały się dwie główne arterie miasta – wodna i lądowa, tu funkcjonowała najstarsza przeprawa przez Motławę. Pierwszy most, zwany mostem Kogi istniał już w 1357 r. Obok stała wielka waga miejska (mała była pod Ratuszem). W kronikach zanotowano zawalenie się mostu, już zwodzonego, w 1512 r., przy czym „utopiło się wiele osób”.

Podobne zasoby:

ok. 1910

Gdańsk, Orły polskie na fasadach monumentalnych budowli gdańskich

Pocztówka pokazuje godło państwa polskiego zdobiące trzy przykładowe budowle gdańskie: Most Zielony, Bramę Wyżynną i Ratusz Starego Miasta.
ok. 1900

Gdańsk, Długie Pobrzeże

Ogólny widok na Motławę, Długie Pobrzeże i Bramę Żuraw. W oddali dostrzec można Ołowiankę, a zupełnie po prawej stronie obrazu fragment Wyspy Spichrzów.
ok. 1910

Gdańsk Zielony Most, Danzig Grüne Brücke

Gdańsk, Zielony Most - łączący dwa brzegi Starej Motławy - do 1945 r. zwodzony. Dzięki takiej funkcji możliwe było przepływanie większych jednostek, kiedy przęsła mostu były podniesione. W XX w. przez ten most przebiegała linia tramwajowa łącząca Główne Miasto z Długimi Ogrodami i Dolnym Miastem.
XX w.

Gdańsk, restauracja Schlegela

Restauracja Schlegela usytuowana była na Długim Pobrzeżu 2. Napis po prawej stronie mówi, że serwowano tam dania rybne.
ok. 1910

Gdańsk, Nabrzeże Motławy, widok z Zielonego Mostu

Statki w porcie na Starej Motławie i Długie Pobrzeże (Lange Brücke). Przy pomoście Wyspy Spichrzów (Speicher Insel) stoją szkunery. W głębi Dom przyrodników i Żuraw. Fotografia pochodzi z albumu "Danzig und Umgebung in Bildern".
ok. 1910

Gdańsk, Zielona Brama z mostem zwodzonym, Danzig Grünes Thor mit aufgezogener Brücke

Na zdjęciu widoczny jest Most Zielony (którego zachodni przyczółek rozpoczyna się przy Zielonej Bramie), jako zwodzony, dwuklapowy. Dzięki odpowiedniemu mechanizmowi możliwe było podnoszenie przęseł mostu, co umożliwiało żeglugę Starą Motławą nawet dużym jednostkom pływającym.

Informacja dotycząca plików cookies.

Informujemy, iż w celu zapewnienia prawidłowej pracy naszego serwisu oraz dostosowania go do Państwa potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies.

Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki.

Dalsze korzystanie z naszego serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.

 Zamknij